wtorek, 17 września 2013

Tort kawowo-śmietanowy z borówkami

Chyba śmiało mogę ogłosić mój wrzesień MIESIĄCEM TORTÓW. Doszłam do wniosku, że warto wypróbować kilka przepisów, aby w przyszłości jeśli przyjdzie taka potrzeba piekąc tort nie bać się o efekty. Po MALINOWYM RAJU, mała niespodzianka dla wszystkich smakoszy kawy  czekoladowy tort z delikatnym kremem kawowo-śmietankowym i borówkami.

Całość, którą możecie zobaczyć na zdjęciu jest efektem wymieszania kilku przepisów, własnego doświadczenia i rad siostry.


Składniki na ciasto czekoladowe: 
- 5 średnich jajek
- szklanka mleka
- 3/4 szklanki oleju
- 1/2 szklanki cukru
- 20 dag mąki
- 5 dag kakao
- 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
- 1 i 1/4 łyżeczki proszku do pieczenia

Ciasto jest prawie takie same jak w przypadku poprzedniego tortu. Wprowadziłam jedynie dwie modyfikacje. Po pierwsze dałam zdecydowanie mniej cukru, a także odpuściłam olejki aromatyczne. Tak więc, przechodząc do wykonania. Wszystkie mokre składniki mieszamy razem z cukrem w misce. Do drugiego naczynia przesiewamy mąkę, sodę, proszek oraz kakao. Kolejno łączymy suche składniki z pozostałymi i dokładnie mieszamy, nie używając miksera. Całość wlewamy do tortownicy o średnicy 23 cm wyłożonej papierem. Ciasto pieczemy ok. 1h 20min w temperaturze 170 st. Po upieczeniu wyciągamy ciasto z tortownicy i odstawiamy do wystudzenia. 


Składniki na krem kawowy:
- serek mascarpone
- 4 łyżki kawy rozpuszczalnej
- 2 łyżeczki żelatyny
- 2 łyżki cukru pudru

Wykonanie:

W jednej szklance  rozpuszczamy żelatynę w 3 łyżkach wrzątku, w drugiej natomiast kawę, także w 3 łyżkach wrzątku. Po dokładnym wymieszaniu żelatyny wlewamy do  niej kawę. Następnie wrzucamy do miski serem mascarpone i mieszamy go z cukrem puderm oraz mieszanką kawy.

Składniki na krem śmietankowy:
- 300 ml śmietany kremówki 30%
-  4 łyżki cukru pudru
- 3 łyżki żelatyny

Wykonanie:
Kremówkę z cukrem pudrem ubijamy za pomocą miksera. Kiedy jest już sztywna dodajemy przestudzoną żelatynę.

Do dekoracji:
- 30 dag borówek
- 1/2 tabliczki gorzkiej czekolady.

Wykonanie całości:
Ciasto czekoladowe przecinamy na 3 części, oczywiście najpierw ścinamy górkę, która pojawiła się podczas pieczenia. Na pierwszą części nakładamy krem kawowy (zostawiamy troszeczkę, aby na wierzchu zrobić okrąg), przykrywamy i nakładamy 2/3 kremu śmietankowego. Całość (boki i górę) pokrywamy pozostałym kremem śmietankowym, a z kremu kawowego robimy okrąg (możemy użyć specjalnej maszynki lub ściąć z róg z woreczka i ). Boki tortu obsypujemy starą czekoladą, a na wierzch układamy borówki.


Tort smakuje doskonale- jest lekki i delikatny. Wyrazisty smak nadaje mu krem kawowy, który świetnie komponuje się z kremówką. Kwaśny smak owoców orzeźwia całość. Dzięki małej ilości cukru spokojnie można zjeść spory kawałek :P i nie mieć wyrzutów sumienia.
 Na szczęście zdążyłam zasmakować tego cuda w niedzielę, ponieważ od wczoraj męczy mnie ogromny katar, który pozbawił mnie czucia, zarówno smaku jak i zapachu :( Powiem szczerze, że taki stan jest uciążliwy, ponieważ pozbawił mnie wszelkiej przyjemności z jedzenia. Wszystko smakuje tak sama, a raczej nie smakuje. Mam nadzieję, że szybko to minie!!!!!



Kolejny ponury dzień....
To może coś na rozweselenie :) :) :) 
 


4 komentarze: